معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1603
جشن نامه اتووود   - 21
منظر شهری   - 1509
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
نظریه معماری   - 1103
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
طراحي داخلي   - 1067
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
سازه های شهری   - 963
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
تکنولوژی ساخت   - 941
پردیس ویترا   - 18
معماری حوزه عمومی   - 895
معماری ـ موسیقی   - 18
مرزهای معماری   - 872
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 845
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
المان شهری   - 810
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
نظریه شهری   - 802
شهرهای در حرکت   - 15
معماری و سیاست   - 768
معماری بایومورفیک   - 15
کلان سازه   - 675
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
معماری مدرن   - 653
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری پایدار   - 618
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
آرمان شهرگرایی   - 550
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
روح مکان   - 536
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 11
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 535
معماری اروپا   - 11
منتقدان معماری   - 534
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری منظر   - 533
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 527
بی ینال ونیز   - 10
طراحی صنعتی   - 523
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 505
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری تندیس گون   - 488
معماری خوانی   - 9
معماری شمایل گون   - 453
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
توسعه پایدار   - 451
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
باز زنده سازی   - 450
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
هنر مدرنیستی   - 428
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماریِ توسعه   - 384
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری یادمانی   - 374
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 358
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 356
معماری تخت جمشید   - 8
طراحی نئولیبرال   - 351
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری پست مدرن   - 334
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 333
طراحی و پناهجویان   - 7
اتووود کلاسیک   - 302
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 286
فرهنگ نفت   - 7
گرمایش زمین   - 282
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری محلی   - 277
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 276
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 274
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 274
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 270
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 257
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 255
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 255
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 251
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 234
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 232
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 228
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
مسکن حومه شهری   - 216
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
هنر انتزاعی   - 203
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 202
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 194
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 186
عبور از مرحله جنینی   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
معماری و فاجعه   - 164
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 162
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 157
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 156
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 147
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
ترسیمات معماری   - 144
پداگوژی انتقادی   - 6
معماری ایران   - 137
مسابقه ویلا 1400   - 6
اقتصادِ فضا   - 128
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 125
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری و رسانه   - 121
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 113
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماری فضای داخلی   - 99
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 89
معماری مصر   - 5
معماری فاشیستی   - 87
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری مذهبی   - 87
اکنی استودیو   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
اکسپو   - 83
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 76
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 4
فیلوکیتکت   - 75
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 75
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
گفت و گو با مرگ   - 75
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
ویرانه ها   - 75
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری چین   - 72
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری هند   - 67
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری پراجکتیو   - 64
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 61
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدارس معماری   - 59
بلوپرینت   - 4
پداگوژی   - 57
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری دیجیتال   - 56
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
زاغه نشینی   - 54
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 51
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری و روانشناسی   - 47
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 45
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اکسپوی دبی. 2020   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 45
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
بحران آب   - 44
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
جنبش متابولیسم   - 44
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری و نقاشی   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
باهاوس   - 43
فیلم های اتووود   - 2
معماری جنگلی   - 42
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
آنتروپوسین   - 41
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
هنر روسیه   - 41
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و ادبیات   - 40
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری کوچک مقیاس   - 40
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی مُد   - 33
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
طراحی پارامتریک   - 32
ده پرسش از هشت معمار   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری و گیم   - 28
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری بیابانی   - 26
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
معماری مجازی   - 24

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 13
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 51
سوزان سانتاگ   - 10
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 4
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 17
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 37
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 69
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 8
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 39
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییجی مورتی   - 1
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 13
لُکُربُزیه   - 150
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
لینا بو باردی   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 59
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 36
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 31
هرزوگ دی مورن   - 31
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 8
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جولیا کریستوا   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جونیا ایشیگامی   - 4
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 10
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 31
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 115
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 34
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 6
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 194
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -841
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -445
گالری   -94
فرهنگی   -344
هتل   -79
پاویون   -280
ورزشی   -67
موزه   -262
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -239
حمل و نقل عمومی   -39
تفریحی   -173
ویلا   -24
مسکونی ـ تجاری   -170
مجموعه های مسکونی   -6
اموزشی   -143
زاغه نشینی   -5
صنعتی   -107
عناصر یادمانی شهری   -2
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
نکاتی بر وضعیت اپیدمی- آلن بدیو
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1399/01/14
مـنـــــــبـع : https://www.versobooks.com/blogs/4608-on-the-epidemic-situation
تعداد بازدید : 1517

ازهمان ابتدا؛ این را در نظر گرفتم که شرایط فعلی -در وضعیت یک اپیدمی ویروسی- شرایطی استثنایی نیست. از پَندمیک (ویروسی) ایدز و عبور از آنفولانزای مرغی، ویروس ابولا و ویروس سارس 1 – بی آنکه چیزی در مورد آنفولانزا بگویم، و گونه هایی از مرض سل که آنتی بیوتیک ها قادر به درمان آنها نیستند، یا حتی بازگشت بیماری سرخک – باید بدانیم که بازار جهانی، همراه با مناطق وسیع پزشکی شده و عدم وجود مقررات جهانی در هنگام واکسیناسیون های لازم؛ ناگزیر مسبب ایجاد اپیدمی های جدی و ویرانگری می شود (در نمونه موردی ایدز، مرگ چند میلیون نفر). درکنار این واقعیت که وضعیت اپیدمیک فعلی تأثیر بسیار زیادی بر جهان به اصطلاح مرفه غربی دارد -واقعیتی که به خودی خود عاری از اهمیتی خلاقانه است و تحریک کننده مزخرفات در شبکه های اجتماعی -من متوجه نشدم؛ گذشته از اقدامات حفاظتی آشکار؛ و مدت زمانیکه طول می کشد تا ویروس در صورت عدم دستیابی به اهداف جدید؛ ناپدید گردد، چه ضرورتی دارد دولتها اینگونه رفتار کنند.

علاوه بر این؛ نام واقعی اپیدمی فعلی نشان می دهد که ما با "هیچ چیز جدیدی در جهان معاصر" سر و کار نداریم. این نام واقعی سارس 2 است، یعنی "سندرم شدید حاد تنفسی 2" ، عنوانیکه در حقیقت پس از اپیدمی  سارس 1، که در بهار سال 2003 در سراسر جهان شیوع پیدا کرد؛ برای "بار دوم" تشخیص داده شده است. در آن زمان؛ "اولین بیماری ناشناخته قرن بیست و یکم" نامگذاری شد.  از این رو مشخص است که اپیدمی فعلی به هیچ وجه ظهور چیزی کاملاً جدید یا بی سابقه نیست. این دومین بیماری قرن از خانواده سارس است و می تواند به مثابه اولین نسل بعدی موقعیت یابی شود. تا آنجاکه تنها انتقاد جدی که امروز در خصوص مباحث پیش بینی شده می توان بر مسئولان وارد ساخت، عدم حمایت جدی از آن نیست، بلکه تحقیقاتی است که پس از سارس 1 می توانست برای اقدامات موثق جهان پزشکی در راستای اقدام علیه سارس 2 در دسترس قرار دهد. علاوه بر این؛ یک انتقاد جدی بر دولت وارد است: نقطه ضعفش  دررابطه با علم، یک رابطه اساسی در شرایط کنونی...

بنابراین؛ فکر نمی کردم که کار دیگری بتوان انجام داد غیر از ماندن در خانه، مثل هر کس دیگری، خود قرنطینگی در خانه، و نیاز به هيچ چيز ديگری جز تشويق همه افراد به انجام همین كار نيست...  رعایت مقررات سختگیرانه در این مورد از همه چیز ضروری تر است، زیرا برای همه کسانی که بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند، سازو کارهای حمایتی و حفاظتی اساسی فراهم می آورد: البته کل کادر پزشکی که مستقیماً در خط اول حضور دارند و باید بتوانند بر روی یک دستورالعمل محکم و قطعی حساب باز کنند؛ نه تنها در رابطه با بیمار بلکه تمام افراد ضعیف و افرادی با نقص سیستم ایمنی مانند افراد سالخورده، بویژه کسانی که در خانه سالمندان هستند و همچنین همه کسانی که باید به سر کار بروند و در معرض ابتلا به بیماری بیش از سایرین هستند. دستورالعملی که علاوه بر کسانیکه از دستور"ماندن در خانه" پیروی  می كنند، باید برای كسانی كه تقریباً بسختی "خانه" دارند  و یا اصلاً  ندارند، راهکارهایی ارائه دهد، تا با این شرایط؛ آنها یك پناهگاه امن داشته باشند.در این مورد می توان به آماده سازی هتل های مورد اطمینان در راستای خدمت دهی عمومی برای پذیرش این افراد اشاره کرد و  تشکیل "گروه" هایی از داوطلبان جوان برای اطمینان از تحویل ملزومات، همانطور که قبلاً انجام شده بود، به عنوان مثال در نیس.

درست است که این وظایف به طور فزاینده ای ضروری اند، لیکن کمینه در رسیدگی های اولیه، نیازی به  تلاش های گسترده جهت تجزیه و تحلیل و یا ایجاد روش جدید تفکری نیست. آنها از آنچه "کمکهای مردمی" خوانده می شود ، برخوردارند.

لیکن؛ در حال حاضر؛ من چیزهای زیادی می خوانم و می شنوم از جمله در حلقه های نزدیک بخودم که هم از سردرگمی آشکار آنها و هم بی کفایتی مطلق  آنها نسبت به  وضعیت – بی نهایت ساده- ای که در آنیم؛ ناامید می شوم.

این اظهارات کوته فکرانه، فراخوان های رقت انگیز و اتهامات پرطمطراق اشکال مختلفی بخود می گیرند، اما همه آنها درناچیزشمردن سادگی موضوع و فقدان نوآوری در برخورد با وضعیت اپیدمی کنونی؛ مشترک هستند. برخی سرسپرده گانی در برابر قدرتهای موجودند، که درواقع بسادگی؛ کاری جز آنچه را که براساس ماهیت پدیده ملزم به انجام آنند؛ انجام نمی دهند. سایرین به ستاره و عرفان استناد می کنند، که هیچ خیری بهمراه ندارد. عده ای هر چیزی که در مورد مکرون بیچاره است را  مورد سرزنش قرار می دهند: سادگی انجام کارها، و بدتر ازآن، وظیفه وی بعنوان رئیس دولت در مواقع جنگ یا اپیدمی. برخی دیگر احتمال وقوع یک انقلاب بی سابقه را پیش بینی می کنند که رابطه این وقوع با ریشه کنی ویروس مبهم است -با توجه به اینکه "انقلابیون" ما برای آن هیچ راهکار جدیدی پیشنهاد نمی دهند. برخی در بدبینی آخرالزمانی فرو می روند. برخی دیگر به "در درجه اول خودم" ،قاعده طلایی ایدئولوژی معاصر، روی می آورند که این حالت نه تنها سودی نمی رساند، بلکه هیچ کمکی برای رهایی از این پریشانی نمی کند، و حتی می تواند به مثابه همدست جهت ادامه دار کردن و گسترش نامحدود شر؛ نمایان شود.

به نظر می رسد که چالش اپیدمی در همه جا انگیزه فعالیت ذاتی عقل را زائل می سازد، افراد را ملزم  به بازگشت بسوی موارد تاسف برانگیز می کند-عرفان، افسانه بافی، نیایش، پیش گویی و لعن و نفرین- که در قرون وسطا در زمان طاعون مرسوم بود .در نتیجه؛ احساس می کنم تا حدی مجبور شده ام ایده های ساده ای را در کنار هم ارائه دهم  و با خوشحالی می خواهم آنها را دکارتی بنامم

با تعریف مسئله شروع می کنم، چون تا کنون بد تعریف شده و بهمین دلیل مورد سوء استفاده قرار گرفته است. اپیدمی از این نظر پیچیده ست كه همیشه نقطه تلاقی میان شرایط طبیعی و اجتماعی می باشد. تجزیه و تحلیل کامل آن عرضی است: فرد باید نقاطی که در آن، دو سو با هم تلاقی دارند را درک کند و پی آیند های آن را استخراج نماید.

به عنوان مثال؛ احتمالاً نقطه شروع اولیه اپیدمی فعلی در بازارهای استان ووهان بوده است. بازارهای چین بدلیل آنکه در آنجا همه چیز در معرض دید است، شناخته شده اند؛ بویژه برای سلیقه چشایی غیر قابل تحمل چینی ها و  فروش انواع حیوانات زنده در فضای باز که  رویهم تلنبار شده اند. معتبرترین فرضیه تا به امروز این بوده که در این بازارها، ویروس در برخی از نقاط، در حیواناتی  دیده شده که خود آنها از خفاش ها در یک محیط  عمومی بشدت پرجمعیت و متراکم و با شرایط بهداشتی نامناسب گرفته بودند.

مسیر طبیعی انتقال ویروس، از یک گونه به گونه دیگر است که بموجب آن؛ به گونه های انسانی منتقل می شود. دقیقاً به چه صورت؟ ما هنوز چیز زیادی نمی دانیم و فقط مطالعات علمی بتدریج بما خواهند گفت. در شبکه های اینترنتی، معمولاً داستانهای نژادپرستانه، با تصاویر جعلی ارائه می شوند، که بر اساس اطلاعات آنها؛ همه چیز ناشی از این واقعیت است که چینی ها؛ خفاش های تقریباً زنده را می خورند.

این انتقال محلی بین گونه های جانوری که سرانجام به انسان می رسد، منشأ کل امور است. پس از آن فقط یک بانک اطلاعاتی اساسی از جهان معاصر وجود دارد: صعود سرمایه داری دولتی چینی به مرتبه امپریال و به عبارتی حضور قوی و فراگیر در بازار جهانی. شبکه های بیشماری از شیوع، از قرار معلوم؛ پیش از آنکه دولت چین بتواند نقطه مبداء، یعنی کل استان با 40 میلیون جمعیت را کاملاً قرنطینه کند -کاری که در نهایت موفق به انجام آن شد، اما بسیار دیر هنگام و بدین جهت این ویروس از تمام مسیرهای موجود در جهان -هواپیما ها و کشتی ها- شیوع یافت.

جزئیاتِ آشکار آنچه را که من به مثابه بیان دوگانه اپیدمی می دانم در نظر بگیرید: امروز؛ موارد ابتلا به سارس 2 در ووهان تا حد زیادی کاهش یافته و تقریبا ریشه کن شده، اما موارد بسیاری در شانگهای وجود دارند که علت اصلی آن، عموماً اتباع چینی خارج از کشور هستند .بدین ترتیب؛ چین مکانی ست که می توان در آنجا زنجیره را مشاهده کرد -ابتدا به دلایل باستانی و سپس مدرن- میان نقطه تلاقی جامعه-طبیعت در بازارهای کثیف و شلوغ که از آداب و رسوم قدیمی پیروی می کردند، از یک سو؛ و شیوع جهانی از این نقطه بواسطه بازار جهانی سرمایه داری و تکیه آن به تحرک سریع و مداوم از سوی دیگر است.

پس از آن وارد مرحله ای می شویم که در آن دولت ها سعی می کنند شیوع بیماری را مهار کرده و در نهایت ریشه کن سازند. به این نکته توجه داشته باشید که این تصمیم اساساً محلی باقی می ماند، درحالیکه اپیدمی؛ عرضی است. با وجود حضور برخی مقامات فراملی، مشخص است این دولت های بورژوازی محلی هستند که در خط مقدم قرار دارند.

در اینجا با یک تضاد عمده در جهان معاصر روبرو می شویم: کل اقتصاد، از جمله فرایند تولید انبوه، تحت حمایت بازار جهانی قرار دارد -می دانیم كه مونتاژ ساده یك تلفن همراه، بسیج کار و منابع را در کمینه هفت كشور مختلف بهمراه دارد. از سوی دیگر؛ قدرتهای سیاسی اساساً ملی هستند. و رقابت بین نظام های امپریالیستی کهن (اروپا و ایالات متحده) و جدید (چین، ژاپن ...) مانع هر گونه فرایند شکل گیری یک دولت سرمایه داری جهانی می شود. این اپیدمی نیز لحظه ای است که تضاد بین اقتصاد و سیاست آشکار می گردد. حتی کشورهای اروپایی نیز موفق به مدیریت بهنگام سیاستهای خود در مقابل ویروس نیستند.

دولتهای ملی دستخوش این تناقض، با رعایت هرچه بیشتر مکانیسم های سرمایه، سعی در مقابله با وضعیت اپیدمی دارند، حتی اگر ماهیت خطر؛ آنها را وادار به تعدیل سبک و اعمال قدرت نماید.

ما مدتهاست که می دانیم در صورت وقوع جنگ بین کشورها، دولت باید نه تنها بر توده های مردم، همانطور که انتظار می رود، بلکه بر خود بورژوازی نیز محدودیت های قابل توجهی اعمال کند، تا بتواند سرمایه داری محلی را نجات دهد. برخی صنایع به نفع تولید بی رویه تسلیحات که هیچ ارزش اضافی با درآمدزایی فوری ایجاد نمی کنند، تقریباً ملی شده اند. بسیاری از بورژوازی ها به عنوان افسر بسیج می شوند و در معرض مرگ قرار می گیرند. دانشمندان شبانه روز در راستای اختراع سلاح های جدید فعالیت می کنند. تعداد زیادی از روشنفکران و هنرمندان موظف به عرضه تبلیغات ملی و غیره  می شوند.

در مواجهه با اپیدمی، این نوع واکنش دولتی اجتناب ناپذیر است. به همین دلیل، برخلاف آنچه گفته می شود، هیچ یک از اظهارات مکرون یا نخست وزیر ادوارد فیلیپ در مورد بازگشت دولت "رفاه"، هزینه برای حمایت از افراد از کار بیکارشده؛ یا جهت کمک به خود اشتغالیِ کسانیکه مغازه های آنها تعطیل شده است، تقاضای 100 یا 200 میلیارد دلار از خزانه دولت و حتی اعلام "ملی شدن" - تعجب آور و متناقض نیستند. از این رو استدلال مکرون، مبنی بر اینکه "ما در جنگ هستیم" صحیح است: گاهی اوقات؛ درجنگ یا اپیدمی، دولت مجبوراست فراتر از روال عادیِ ماهیت طبقاتیِ خود، برای جلوگیری از وقوع فاجعه استراتژیک، عملیاتی را انجام دهد که بیشتر اقتدارگرا و عموماً هدفمند باشند.

این یک نتیجه کاملاً منطقی از اوضاع است، هدف از این کار مهار اپیدمی -پیروزی در جنگ ، استفاده از استعاره مکرون – تا حد امکان می باشد، در حالیکه در نظم اجتماعی موجود باقی مانده است. این مسئله شوخی بردار نیست، بلکه یک ضرورت است که از طریق شیوع یک فرایند مرگبار در نقطه تلاقی طبیعت (منتج از نقش برجسته دانشمندان در این مسئله) و نظم اجتماعی (منتج از مداخله اقتدارگرایانه، که نمی تواند از سوی نهاذی غیر از دولت باشد)، اعمال می شود.

ظهور کمبود ها و بی کفایتی همه جانبه امری اجتناب ناپذیر است. کمبود ماسک های حفاظتی یا عدم آمادگی بیمارستان در ایزوله بیماران را در نظر بگیرید. اما چه کسی واقعاً می تواند قدرت "پیش بینی"  در چنین مواردی را داشته باشد؟ از بعضی جهات، دولت وضعیت فعلی را پیش بینی نکرده، درست است. ما حتی می توانیم بگوییم که برای چندین دهه، با تضعیف سیستم بهداشت ملی، و در حقیقت تمام بخش های دولتی که در راستای خدمت رسانی به منافع عمومی بوده اند، به شیوه ای عمل کرده که گویی چیزی شبیه به یک اپیدمی ویرانگر نمی تواند کشور ما را تحت تأثیر قرار دهد. دولت بسیار مقصر است، نه تنها تحت لوای مکرون، بلکه در مورد همه کسانی که کمینه سی سال گذشته پیش از او بر سر کار بودند. و كاملاً محتمل است كه مسأله حذف خدمات عمومی و خصوصی سازی آن - كه این مسئله در مورد املاك خصوصی و بنابراین در مورد كمونیسم نیز تعمیم پذیر است- ، با بحران اپیدمی تشدید شود.

اما با این وجود لازم است که توجه داشته باشید؛ هیچ کس ظهور یک اپیدمی از این نوع را در فرانسه پیش بینی و یا حتی تصور نکرده بود، به جز شاید چند دانشمند مستقل. احتمالاً بسیاری تصور می کردند که چنین موضوعی برای آفریقا با چشم اندازی تاریک یا چین توتالیتر محتمل است، لیکن نه برای اروپایِ دمکراتیک. مطمئناً چپگرایان  افراطی یا جلیقه زردها یا حتی اعضاء اتحادیه های صنفی کسانی نیستند که از حق خاصی در انتقاد یا موضع گیری در برابر این موضوع  برخوردار شوند، آنها  همچنان به اعتراضات خود نسبت به مکرون با اهداف نابسنده شان از ابتدا ادامه می دهند. و نیز  چنین چیزی را هرگز پیش بینی نکرده بودند. در مقابل، از آنجا که اپیدمی در چین تا همین اواخر شیوع گسترده ای داشت، مردم با تجمعات غیرقابل کنترل و تظاهرات جنجال برانگیز -که امروز باید آنها را متوقف کرد،مربوط به هر کس و هرجناحی که باشد- تاخیر در اقدام عاجل از سوی مقامات چینی؛ را محکوم کردند. لیکن در حقیقت؛ هیچ نیروی سیاسی در فرانسه پیش از دولت مکرون و استقرار یک قرنطینه اقتدارگرایانه؛ اقدامات در حال اجرای کنونی را انجام نداده بود.

در کنار این دولت، وضعیت بگونه ای است که دولت بورژوایی باید صریحاً، و علناً بر منافعی سلطه یابد که نسبت به منافع بورژوازی؛ عمومی ترند؛  این در حالیست که باید از نظر استراتژیک اولویت خود را در آینده حفظ کند. منافع طبقاتی که این دولت شکل کلی آنرا نمایندگی می کند، یا به عبارت دیگر، اتحاد؛ دولت را موظف می نماید كه تنها با ادغام منافع طبقاتی در منافع عمومی تر، بتواند وضعیت را مدیریت كند و این به دلیل یک "دشمن" داخلی است که خود عمومی ست -در زمان جنگ این دشمن ممکن بود یک مهاجم خارجی باشد، حال آنکه در شرایط فعلی؛ ویروس سارس 2 است.

این نوع وضعیت (جنگ جهانی یا اپیدمی جهانی) به ویژه از نظر سیاسی "بی اثر" است. جنگهای گذشته فقط در دو مورد  منجر به انقلاب شده اند، که می توان گفت باتوجه به قدرتهای امپریالیستی  آن زمان، استثناء بوده اند: روسیه و چین. در مورد روسیه به این دلیل که قدرت تزارها از هر لحاظ و برای مدت طولانی واپسگرایانه بود، از جمله به مثابه قدرت بالقوه سازگاری که با پیدایش سرمایه داری واقعی در آن کشور پهناور از خود نشان می داد. و در برابر آن؛ در بلشویکها یک پیشتازی سیاسی مدرن وجود داشت که توسط رهبران برجسته با قدرت پی ریزی شده بود. در مورد چین؛ جنگ انقلابی داخلی پیش از جنگ جهانی بود و حزب کمونیست چین قبلاً نیز در سال 1937 در جریان حمله ژاپنی ها در رأس یک ارتش اثبات شده مردمی قرار داشت. در مقابل، جنگ در هیچ یک از قدرتهای غربی؛ منجر به انقلاب  پیروزمندانه ای نشد. حتی در کشور آلمان که در سال 1918 شکست خورده بود، شورش اسپارتاکیست ها خیلی سریع شکست خورد. این یک توهم متناقض و خطرناک است که تصور کنید سرمایه داری معاصر که درهمه جا از فروپاشی فرضیه کمونیستی بهره مند شده و بنابراین قادر است خود را به مثابه تنها شکل ممکن تاریخی جوامع طبقاتی معاصر معرفی کند، بتواند به طور جدی با آنچه امروز اتفاق می افتد، مورد تهدید قرار گیرد.

درسی که باید از این امر گرفته شود، واضح است: اپیدمی فعلی در کشوری مانند فرانسه، عواقب سیاسی قابل توجه نخواهد داشت. حتی با فرض اینکه بورژوازی ما -با توجه به اعتراضات تکوین نیافته و بی دوام در قالب شعارهای گسترده- معتقد است که لحظه آن رسیده تا از شر ماکرون خلاص شویم، این وضعیت به هیچ وجه نشان دهنده تغییرات قابل توجه نخواهد بود. کاندیداهای واجد نزاکت سیاسی در حزب ها درکمین دستیابی به قدرت و همچنین مدافعان پوسیده ترین اشکال "ناسیونالیسم" به همان اندازه منسوخ و نفرت انگیز هستند.

کسانی از ما که خوهان یک تغییر واقعی در شرایط سیاسی این کشور هستیم، می بایست این اپیدمی و حتی قرنطینه (کاملاً ضروری) را به مثابه یک فرصت بدانیم؛ برای کار بر روی اشکال جدید در سیاست، در راستای پروژه جدید، پروژه موقعیت های سیاسی جدید، توسعه فرا ملی  سوم کمونیسم، پس از کامیابی سیاسی درخشان کمونیسم در مرحله اول (مرحله اول یا سوسیالیسم از مانیفست کمونیست تا کمون پاریس)؛ و مرحله دوم (مرحله دوم یا کمونیسم) که گرچه قابل توجه است اما درآخر مغلوب آزمایش دولتگرایی خود شد.

ما همچنین نیازمند انتقاد دقیق همه جانبه نسبت پدیده هایی مانند اپیدمی هستیم که می توانند در راستای ابتکار سیاسی، اثر گذار باشند. علاوه بر انتقال عمومی اطلاعات علمی درباره این اپیدمی، فقط مطالبات سیاسی بواسطه اظهارات و عقاید جدید در مورد بیمارستان ها و بهداشت عمومی، مدارس و آموزش های تساوی گرایانه، مراقبت از سالمندان و سایر موضوعات از این دست محقق خواهند شد. اینها، مواردی اند که می توانند با ترازنامه ای از نقاط ضعف خطرناک که توسط اوضاع کنونی برجسته شده، بیان شوند.

در گذر زمان؛ لازم است به طور علنی و شجاعانه  اذعان کنیم كه به اصطلاح "رسانه های اجتماعی" بار دیگر نشان داده اند كه آنها بالاتر از همه -علاوه بر نقش شان در پركردن جیب میلیاردرها- محلی برای انتشار فلج روانی از سوی گزافه گویان، شایعات کنترل نشده، تظاهر به کشف "چیزهای جدید" که در واقع متعلق به عهد عتیق اند، یا حتی وارونه نمایی فاشیستی  هستند.

بنابراین؛ در شرایط فعلی، حال که در قرنطینه ایم می بایست صرفاً به حقایق قابل اثبات علمی و به سپهر های بنیادین مبتنی بر  یک سیاست جدید، با تجربیات محلی -از جمله در مورد ساماندهی در معرض خطرترین طبقات، به ویژه پرولتاریای عشایری- و اهداف استراتژیک اعتماد کنیم.

منابع:

به زبان انگلیسی:

www.versobooks.com/blogs/4608-on-the-epidemic-situation

به زبان فرانسوی:

qg.media/2020/03/26/sur-la-situation-epidemique-par-alain-badiou

 

مجموعه یادداشت های مربوط  به "ویروس کرونا" را می توانید از دو بخش (معماری و فاجعه) و (ویروس کرونا و معماری) مطالعه فرمایید.

- آنچه می توان از ویروس کرونا آموخت - بیل مک کیبن

- جهان پسا کرونا - یووال نوح هراری

- پایش و مجازات؟ بله لطفا! - اسلاوی ژیژک

- نکاتی بر وضعیت اپیدمی - آلن بدیو

- تفکراتی درمورد پی آیند های ممکن ویروس کرونا -فرانکو براردی بیفو

 - زیست-ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری کووید 19 - میشل لانچئونه . عبدالمالک سیمونه .  قسمت اول

- زیست-ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری کووید 19 - میشل لانچئونه . عبدالمالک سیمونه . قسمت دوم

- اپیدمی و آشکارگی دو قرن شکاف  طبقاتی و نژادی در آمریکا . ادوارد پوزنت

- درسهایی از سال کوویدی - یووال نوح هراری





 



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

تراشه های کانسپچوال ـ زاها حدید، اخلاقِ فرم و پرسش از معماریِ رستگاری
پل صلحِ سانتياگو كالاتراوا؛ پوش مدولار خطی
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی ـ شوشانا زوبوف ـ قسمت دوم
 پل عابر پیاده سینوسی شکل؛ پلی برای  تسخیر بسترش
اتووود كلاسيك ـ برج لندن ـ 1890
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group