طی ماه
های اخیر، رشد بی سابقه ای از کمک های علمی حیاتی با هدف منطقی سازی پاسخ های سیاسی به
پندمی کووید19 رخ داده است. نه تنها پیگیری مداخلات و مشارکتهای متنوعی که در مقیاس جهانی انجام شده
اند، بطور فزاینده ای دشوار است؛ نوشتن در طی یک پندمی، بیش از خود وقایع در حال
وقوع؛ خطر آشکار سازی چارچوب های نظری از پیش موجود را بهمراه دارد. این امر به ویژه در مواردی قابل استناد است که نظریه پردازان، پندمی را به مثابه "ماده خامی در جهت حدس و گمان متافیزیکی" در نظر می گیرند، همانطور که وارویک
اندرسون (2020) با توجه به نویسندگانی چون جورجیو آگامبن و اسلاوی ژیژک بدان اشاره
کرده است. برخی از ایده های میشل فوکو، بر اساس روش شناسی او که همیشه بجای
تجسم انتزاعی، به سمت تجزیه و تحلیل تجربی و تاریخی متمرکز بوده اند، ضمن ایجاد
امکان درک دقیق وقایع در حال وقوع، می توانند از خطرات احتمالی پیشگیری نمایند.
این مقاله؛ به این موضوع که یک رویکرد ملهم از فوکو قادر به ارائه گزارشی جامع از وضعیت
موجود یا پاسخ های سیاسی اتخاذ شده است؛ نمی پردازد. در واقع؛ به "آنچه
باید انجام داد" بسیار کمتر پرداخته شده؛ بجای آن، سعی داریم با استناد به
نوشته ها و بحث های فوکو، به ارائه نمونه هایی از برخی موضوعات و مسائلی بپردازیم که اتخاذ رویکرد
فوکویی نسبت به آنها موجب تسکین، کمک، آسان سازی و تحمل پذیری قوی تر و موثر تری می گردد.
در حالیکه نویسندگان دیگر در مورد اصول نظریات فوکویی (به عنوان مثال ریکو
2020؛ ساراسین 2020) بحث کرده اند، لیکن، تاکنون عجالتاً فرضیه های ما تعاملات پایدارتر و دقیق تر داشته اند.
از دیدگاه
فوكویی، وضع موجود به وضوح نوعی سپهرآرایی ست كه در آن عناصر حاكمیت، انظباط، زیست
قدرت، زیست سیاست و حکومت مندی -و همچنین موقعیت جغرافیایی و به سرعت در حال تغییر-
به روشهای ناعادلانه و نامتوازنی ادغام شده اند. می توان عقلانیت بنیادین زیست
قدرت را با مثلث حاکمیت، انضباط و حکومت مندی فوکو که در سخنرانی معروف خود به سال
1978 ارائه داد؛ آغاز کنیم (فوکو 2007). اگر زیست قدرت به رفاه عموم بپردازد و براساس تصمیمات مربوط
به "وادار
کردن به زیستن" و "وادار کردن به مرگ یا اجازه مردن" (فوکو 1978)
ساختارمند شده باشد، اکثر پاسخ های دولت به ویروس سارس-کو-2 از طریق
"زیست شناختی مجدد/ re-biologization " مردم و یک ضرورت اساسی درک شده در
راستای "وادار کردن به زیستن" هر چه بیشتر مردم از منظر زیست سیاسی توجیه شده اند. برخی از برجسته
ترین ابزارهایی که برای دستیابی به این هدف کلی مورد استفاده قرار گرفته اند،
ابزارهای شناخته شده حاکمیت دولتی بوده اند (فوکو 1977): دستورات و احکام منع برخی
فعالیت ها، الزام سایر فعالیت ها و تصویب (یا تعلیق) قوانین برای اطمینان از اینکه
اقدامات قانونی و دستورالعمل ها از مشروعیت لازم برخوردارند یا بودجه کافی دارند.
پلیس، گارد ملی و حتی در مواردی ارتش (و واحدهای شبه نظامی) برای اجرای محدودیت ها
فراخوانده شده اند. این ابزارهای حاکمیتی به معنای گسترده زیست سیاسی، یعنی برای وادار
کردن به زیستن (نه اجازه) بکار گرفته می شوند.
ویژگی
انضباطی برخی از این اقدامات نیز بخصوص در مورد قرنطینه (كامل یا جزئی) نسبتاً
واضح است. قدرت انضباطی در هسته خود بر اساس رویت پذیری شخص از سوی مقامات اعمال
می گردد. بسیاری از ایالت ها نوع قرنطینه کامل را که بشکل قانون منع رفت و
آمد سختگیرانه و خانه نشینی و بدون استثنا می باشد، اعمال نکرده اند (برای بررسی
اجمالی، نگاه کنید به توماس
هاله و دیگران، 2020). با این حال، حتی محدودیت
های جزئی معمول در اروپا از زمان نگارش این مقاله، حاکی از افزایش نظارت است و
ساختار رویت پذیر-رویت ناپذیر را در بطن
قدرت انضباطی قرار می دهد: کاهش چشمگیر فعالیت های عمومی، پیش زمینه ای ایجاد می
کند تا کسانی که هنوز در جمع هستند، با وضوح بیشتری قابل رویت شوند و می توان از
آنها خواست تا حضور خود را توجیه نمایند. تا آنجا که ممنوعیت های فراگیر در حال حاضر
بیشتر محدود به گذرگاه های مرزی بین المللی است، همچنین در منطقه شینگن (بی ام آی 2020) اجرا می شوند و
نیز در نقاط انتخابی سرزمین های ایالتی- اکنون در بسیاری از کشورها با کمک
هلی کوپتر و هواپیماهای بدون سرنشین بررسی می شود (وادویس 2020)- سطح رویت پذیری افزایش یافته است.
مسئله
دیگری که با قدرت انضباطی ارتباط نزدیکی دارد بحث (در اواسط / اواخر آوریل در
آلمان مورد نظر است) در مورد این است که کدامیک از گروه های سنی کودکان و جوانان می
بایست اجازه بازگشت به مدرسه را داشته باشند. به نظر می رسد که
یکی از موارد مورد توافق این بوده که خردسالان قادر به حفظ فاصله اجتماعی در محیط
های مراقبتی روزانه نیستند (این فرانکن 2020). این امر بطور
مستقیم بر این واقعیت اشاره دارد که نظم دادن به بدن ها یک روند طولانی مدت و
تدریجی ست که در طول سالهای کودکی و نوجوانی با ما بوده است. توانایی
کنترل حرکات بدنی و جهت گیری در فضا، و تمایل به اطاعت از خواسته های مقامات رسمی
برای انجام این کار، پیش شرط های اجرای "فاصله اجتماعی" اند و فقط با
شرطی شدن طولانی مدت در مدارس و سایر موسسات انضباطی تحقق می یابند. (فوکو 1977).
نشانه
آشکار دیگر، مبنی بر منطق انضباطی برخی
اقدامات ضد ویروس کرونا، سخنان برخی سیاستمداران و مفسران است (به عنوان مثال در
آلمان، جاییکه در آن زندگی می کنیم) با این پیامد سنجی که آیا حد و حدود سخت گیری در اجرای اقدامات به میزان اطاعت مردم از اقدامات موجود بستگی دارد. این مفهوم
که گاهی صریحاً فرموله می شود: "ما در حال تماشای شما هستیم!"،
یک نمونه کلاسیک از تلاش برای انتقال تمام
مسئولیت مجازات ها یا محدودیت ها بر کسانی است که تحت نظارت هستند. بعبارتی اینگونه
برنامه ریزی شده تا ما این ایده را بپذیریم که اگر اقدامات، بیشتر تشدید شوند، به
این دلیل نیست که رهبران کشورها، خود تصمیم به تشدید آنها گرفته اند، بلکه به دلیل
تصمیمات بدی است که ما گرفته ایم. در این روند، بین
افراد "عادی" جامعه و افرادی که رفتارهای "غیر عادی" و خطرناک
دارند؛ تمایز ایجاد می شود.
این سلب
مسئولیت رسمی در مورد تصمیمات اتخاذ شده، توسط مشخصه بارز قدرت انضباطی و اشکال
مختلف زیست سیاسی نیز مورد پذیرش قرار می گیرد: قانون متخصصان، که در متن کووید
19، عمدتاً به معنی اپیدمیولوژیست ها و ویروس شناسان است. علیرغم این واقعیت که خود متخصصان به طور روزمره بر محدودیت دانش خودشان
تأکید کرده اند، این کارشناسان اغلب به مثابه مقامات بلاشکی مورد استناد دولت قرار
گرفته اند که صرفاً از آنها "پیروی می کنند"، همچنین گسترش پاندمی، به
طور فزاینده ای "روشن ساخته که تخصصی وجود ندارد"( اکس 2020).
برای روبرتو اسپوزیتو (2020) این روی آوردن به متخصصان بخشی از
"فرآیند پزشکی سازی سیاست" طولانی مدت و دائمی و "سیاستگذاری
پزشکی" اخیراً انجام شده است که از طریق فرایندهای کنترل اجتماعی اعطا شده که به آن حوزه تعلق ندارند- که ارزیابی های بسیار
ناهمگن ویروس شناسان راجع به ماهیت و وخامت ویروس کرونا را شرح می دهد ".
با اشاره به فوکو، این نکته ای است که در آن
انضباط با برخی از ویژگی های حکمرانی مرتبط می گردد. در حاکمیت لیبرال و نئولیبرال
(فوکو 2007 ، 2008 الف ؛ لمکه 2001)، اظهارات تخصصی در مورد محدودیت دانش، به
عنوان مثال، با توجه به عواقب رقابت در بازار؛ از اصل "اقتصاد
دولت" (فوکو 2007)، از حداقل مداخله در فرایندهای اقتصادی - اجتماعی از دیرباز حمایت
می کند. با این حال، به ویژه در وضعیت استثنائی، بدون تردید در چند دهه گذشته
"اصل پیشگیرانه" پذیرفته شده است، که به موجب آن خطرات نباید
بازتوزیع گردند بلکه می بایست از آنها اجتناب ورزید (اولد 2002 ، ماسومی 2015).
بنابراین بسیاری از متخصصان در بحران کنونی، محدودیت در آگاهی خود را نه بدلیل
خودداری از عمل بلکه برعکس، بدلیل قرنطینه و بسته شدن مرزها عنوان می کنند. با این
وجود، در مواجهه با عدم اطمینان و پیش بینی های متناقض از سوی متخصصان، دشوار است
که متوجه شویم اصل احتیاط درکجا به کنشی "پیشگیرانه" بدل می شود
که انگیزه آن "انجام کاری" است. در همین راستا، برخی از رهبران ایالت ها
ممکن است تصمیم بگیرند که اقدامات سختگیرانه تری اعمال نمایند، نه تنها به این
دلیل که متخصصان می گویند، بلکه همچنین به دلیل حرکتهای نوظهور همسنجی های بین
المللی. اکثر عموم مردم نه تنها از کارهایی که دولتهای خودشان انجام می دهند بلکه
از آنچه که دولتهای دیگر نیز انجام می دهند؛ آگاه هستند. این امر باعث افزایش فشار
بر تصمیم گیرندگان می شود که از اقدامات پیشگیرانه عقب مانده اند یا تهدیدات را به
اندازه جاهای دیگر جدی نمی گیرند. به عنوان مثال، این واقعیت که روسای جمهور
ایالات متحده آمریکا و برزیل و همچنین نخست وزیر انگلیس- به درجات مختلف - بین
اواخر ماه مارس و اوایل آوریل 2020 از موضع گیری های ضد قرنظینه ای که به صراحت
اعلام کرده بودند، عقب نشینی کردند، می تواند تا حدودی بدلیل اتفاق نظر قاطعانه
بین المللی در مورد لزوم اتخاذ اقدامات
فاصله گذاری باشد.
از سوی دیگر، تعهد لیبرال به
"آزادی" (سی اف رز 1999) استقرار اقدامات انضباطی در اروپا را تا حدودی
محدود کرده است، که مطابق با توصیف فوکو از "دستگاه های امنیتی" به مثابه
محافظت از فرایندهای اساسی خودتنظیمی بشمار می آید. به عنوان مثال، سیاستمداران
و کارشناسان آلمانی بارها و بارها مقررات سختگیرانه کنترل را رد کرده اند، از یک
سو، با توسل به رفتار منطقی خود افراد و از سوی دیگر، با تأکید بر اهمیت حفظ هرچه
بیشتر "زیست عادی".
بطور خلاصه طبق بررسی
اولیه، یک ضرورت زیست سیاسی با استفاده از روشهای غیرمعمول مداخله گر انضباطی و
قدرت حاکمیت (قرنطینه های بخشی و احکام اضطراری)، و در نتیجه محدودیت های بخشی (و
تنش زای) آزادی های اجتماعی اقتصادی، که مشمول موضوعات نئولیبرالی قرن بیست و یکم
است، و در تعلیق نسبتاً جامع دخالت دموکراتیک؛ در تصمیم گیری های سیاسی برای
محافظت از زیست بشری؛ مجدداً مورد تأکید قرار می گیرد. ما می توانیم این سپهرآرایی
کلی را از نظر "حکومت اقتدارگرا" (دین 1999) یا "وضعیت استثنائی"
شرح دهیم (آگامبن 2005 ، 2020). هر دوی این مفاهیم، اما به ویژه مورد دوم، در بحث
های پیرامون جنگ جهانی علیه تروریسم توسط دولت جورج دبلیو بوش در ایالات متحده پس
از حملات 11 سپتامبر در سال 2001 (آگامبن 2005 ؛ رجوع کنید به مینکا 2015 ) بکار
گرفته شدند. سایر محققان در بیان انواع "نرم"تر قدرت توسط حاکمیت در
ساختار تهدیدات تروریستی یا بیولوژیکی به طرق مختلف اما مرتبط تحقیق کرده اند (به
عنوان مثال براون 2007 ؛ کوپر 2006 ؛ هانا 2010). برخی از تحقیقات مهم سالهای اخیر،
دقیقاً با هدف کشف دیگر مفصل بندی ها و ادغام ها در سایر زمینه ها انجام شده اند(پارسونز
و سالتر 2008؛ کولیر
2009؛ بیولسی 2018).
مفاهیم حاکمیت
استبدادی و وضعیت استثنائی ممکن است مفید
باشند، با این حال؛ تا حدودی یک جانبه بر سیاست ها و شیوه های دولت ها و سایر
مسئولین متمرکز می شوند. از
نظر ما؛ مفهومی مناسب تر برای مجموعه اقدامات مختلفی که علیه شیوع ویروس و کووید-19
در بسترهایی مانند اروپا و آمریکای شمالی انجام می شود، مفهوم فوکو از "پیمان
امنیتی" است. در اواخر سال 1977، دولت آلمان غربی تحت فرماندهی هلموت اشمیت
در درگیری شدید خود با جناح افراطی ارتش سرخ ("باند بادر-مینهوف") کنترل
گسترده ای را بر مردم (و رسانه ها) اعمال نمود. فوکو این تحولات را از نزدیک مشاهده
کرد. او تلاش نمود با مفهوم "پیمان امنیتی"، توضیح دهد چگونه جمعیتی که
به روش لیبرال اداره می شوند، می توانند به طور چشمگیری با تعلیق
حقوق و آزادی های خود موافقت كنند تا به دولت اجازه دهند تهدید فوری علیه نظم
اجتماعی را برطرف سازد ( فوکو 2003a ، 2003b ؛
هانا 2012 ؛ لمکه 2019). واضح است که پرورش ترس و اضطراب در اینجا اهمیت دارد
(برای تجزیه و تحلیل نقش این موضوع و سایر تأثیرات در روابط قدرت، نگاه کنید به
اندرسون 2010،2011). مفهوم پیمان امنیتی این مزیت را دارد که با صراحت
بیشتری، این واقعیت را تصدیق می کند که اقدامات اضطراری مانند اقداماتی که اکنون
در اروپا و آمریکای شمالی (یا نیوزیلند، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی) در حال اجرا
هستند در چارچوبی اجرا می گردند که همچنان اساساً تحت تأثیر "بازی
منافع" لیبرال شکل گرفته اند (فوکو 2007)، که نوعی مشروعیت دموکراتیک در آن بصورت یک ضرورت واضح وجود دارد.
در
بررسی اولیه ما؛ برخی تنش ها و تناقضات، درون و بین انواع
مختلف روابط قدرت در نسخه های متفاوت
پیمان امنیتی در کشورهای مختلف از پیش پدید آمده اند. در بخشهای پیش رو، می
خواهیم به طور خلاصه به برخی از موارد مهم دیگری را که توسط پندمی کنونی مطرح شده اند،
اشاره کنیم: مسائل مربوط به گردش، ایمنی و سرمایه؛ گروه بندی ها؛ و آزادی ، مقاومت
و دموکراسی.
گردش، ایمنی و سرمایه
مفهوم فوكو (1978) از
زیست قدرت با هدف "وادار کردن به زیستن" به این واقعیت اشاره دارد كه زیست
مردم، فعالیت اقتصادی، بهداشت، ساختارهای خانوادگی، سلامت، تغذیه، منش نمایی های
جمعیتی و غیره، به مثابه اهداف مسلم فعالیت های دولتی در نظر گرفته شده اند
(به عنوان مثال، زیرساخت های شهری راه اندازی شده، انواع برنامه های رفاه
اجتماعی). طبق گفته فوكو (2007)، مهمترین هدف این فعالیتها، حفظ اشکال سالم یا سودمند
گردش (كالا، پول، هوای تازه) و مهار فرمهای آسیب زا است (به عنوان مثال داروهای
مضر عنوان یا بیماری های قابل انتقال). در مورد بحران جاری-کووید-19، یکی از مهمترین
اهداف زیست سیاسی اقدامات دولتی این است که گردش آسیب زای ویروس را با قطع کردن
گردش ناقلان انسانی آن یا کمینه محدود ساختن تماس بین واحدهای گردش انسانی با
ممنوعیت تماس در سراسر خانوارها حتی در فضاهای عمومی یا اشتراکی، متوقف سازند. اما تعاملات
انسانی و ارتباطات گردش روابط و فعالیت ها نمی توانند بطور کامل متوقف گردند .نخست
آنکه؛ حرکت بدنی، خود بطور کلی به سلامت جسم انسان کمک می کند. نیازهای حرکتی
میلیونها سگی که به مثابه همراه با انسانها زندگی می کنند نیز باید در نظر گرفته
شود (هاراوی 2008؛ شاید در مورد سایر حیوانات خانگی این مسیله صدق نکند، برای
مثال، به طور کلی گربه ها را می توان به حال خود رها کرد، ماهی ها را در مخازن خود
باقی گذاشت و غیره). دوم؛ جابجایی کالاها و پول، چه به طور کلی و چه به ویژه
برای ادامه حیات انسان و -حیوان خانگی - ضروری است. سهم بری بین گردش بی خطر و
خطرناک کالا بدلیل الزامات بشر در حمل و توزیع نمی تواند بی کم و کاست انجام شود.
این موضوع در حال حاضر به تنش در منطق بنیادین زیست سیاسی پرورش زیست انسانی اشاره
دارد: برای "وادار کردن به زیستن" به جای "وادار کردن به مرگ"،
ممکن است ضروری بنظر برسد که شکل خاصی از زیست را، بطور موقت برای برخی از
گروهها، کمتر سالم یا رضایت بخش ساخت. وادار کردن به زیستن به قیمت کیفیت زندگی، شاید
به حزن انگیز ترین شکل ممکن؛ توسط بسیاری
از افراد سالخورده و ناتوان ساکن در موسساتی که ملاقات با خانواده و دوستانشان را ممنوع
کرده اند؛ نشان داده شود.
فوکو در جریان سخنرانی خود طی
سالهای 1975-1976، که با عنوان "باید
از جامعه دفاع کرد" به انگلیسی منتشر شده است (فوکو 2003؛ به فیلو 2007 مراجعه
کنید)، روشهایی را که در آن تفکر سیاسی مدرن متقدم، مشکل دشمن داخلی را ایجاد کرده؛
بررسی می کند، و برای مثال، گفتمان مدرن پیرامون
"مبارزه طبقاتی" از همان منطق گفتمان ها و رویه های نژادپرستانه
برخوردار است که هدف آن خنثی سازی تهدیدات شبه زیستی ناشی از گروه های
"نژادی" است، یعنی گروههایی که از نظر زیستی متفاوت از بدنه اصلی یک
جمعیت هستند. به
عبارت دیگر، زمینه موضوعی زیست قدرت و زیست سیاست نیز شامل مواردی از ایمنی و خود ایمنی
است. بنابراین، مسئله گردش
همچنین می تواند به مثابه یک مسئله (خود) ایمنی توصیف شود.
مفهوم ایمنی (immunity -این کلمه در زمینه های مر بوط به پزشکی و سلامت بیشتر با معادل "ایمنی" شناخته شده است تا
"مصونیت") در شرح زیست قدرت ارائه شده توسط روبرتو
اسپوزیتو (2008 ، 2010 ، 2011) اهمیت محوری دارد. در معنی شناسی ایمن سازی
اسپوزیتویی، سلب و حفظ حیات منافی یکدیگر نیستند بلکه ذاتاً به هم گره خورده اند.
برای حفظ حیات، بازیگران سیاسی باید یک "محرومیت فراگیر" را در جهت برخی
تهدیدات منافی حیات اعمال نمایند. از این رو، برای اسپوزیتو یک روش حیاتی زیست
سیاسی ِ ایمن سازی سازی، واکسیناسیون است، اقدامی که فوکو (2007) نیز در بحث آبله
در عصر لیبرالیسم به آن اشاره داشت. برای اسپوزیتو، واکسیناسیون یک جامعه به معنای
تشدید و تقویت حیات از طریق نفوذ کنترل شده دوز مشخصی از عامل بیماری زای پاد پذیر است، آنقدر جزئی که به
مثابه بیماری کامل در بدن بروز نمی کند، اما با این وجود؛ برای پیشگیری از شیوع
بیشتر بیماری و سطوح ایمنی بعدی کافی است. با این حال، ایمن سازی همیشه این خطر را
دارد که می تواند پویایی مخرب ایجاد کرده، و خود را با اقدامات مهلک "مرگ سیاست"
(thanatopolitics) مرتبط سازد
(اسپوزیتو 2008: 110-145)، جاییکه قدرت حفظ حیاتِ ایمن سازی، بطور کامل در بدنِ خود؛ دچار
انحراف شده و به شکل چیزی مانند "بیماری خود ایمنی" (2008: 116) یا
"پاروکسیسم" خودایمنی (2008: 117) بروز می کند، که اسپوزیتو واضح ترین
نمود آنرا در نازیسم می داند.
در صورت عدم وجود واکسن برای محافظت
از جمعیت در برابر عامل بیماری زای کووید 19، "دشمن
داخلی" قابل حذف نیست زیرا صرفا در "اتحاد شخصی" با جمعیتی
ست که باید مورد محافظت قرار بگیرند. فاصله
اجتماعی و اقدامات بهداشتی دقیق، اهمیت خود را از این واقعیت بدست می آورند که گردش مداوم بدن انسان
همزمان خطرناک و ضروری است. احتمالاً ظرفیت متناقض زیست سياسی تک
تک بدن ها در مراجعه به پزشكان و بيمارستان ها و يا در صف هاي تسویه و خروج در
سوپرماركت ها به شدت احساس می شود. در این
نقاط حساس، خود و دیگران را به طور بالقوه در معرض خطر بدیهی قرار می دهیم تا وسائل
بقای خود را بدست آوریم. به
تعبیری، می توان این نقاط مجاورت عمومی بین بدن ها را به مثابه یک مکان پارادایمی تصرف
کرد مشابه مکانی که توسط پرکتیسهای جنسی در مطالعات فوکو (1978) تصرف شده اند: یک
نقطه کانونی مهم بین تندرستی/رفاه شخصی و جمعیتی.
مسئله گردش همچنین سوالات بنیادینی
را در مورد پایان زیست قدرت پیش می کشاند. فوكو از
این فرض آغاز كرد -كه تاكنون آن را زیر سوال نبردیم- كه اهداف زیست قدرت؛ جمعیت
انسانی و افراد سازنده آن هستند. نخستین
مفهومی که می تواند این فرض را زیر سوال ببرد باید به گردش سرمایه مربوط باشد. مورد دوم؛ با آنچه می توان
"اخلاق ارزیابی زیست سیاست" نامید. اندکی
پس از اعمال محدودیت ها، در آلمان همانند سایر نقاط، خواستار کاهش محدودیت ها بدلیل
سلامت اقتصادی شدند. احتمالاً دلیل این فراخوان ها، به ویژه تحت
اشکال نئولیبرال حکمرانی این است که، اولویت واقعی زیست قدرت به طور فزاینده ای
تولید سرمایه است، نه فی نفسه حیات انسان. (مادا مسر 2020).
ما به این مسئله واقفیم که
نئولیبرالیسم منجر به کمبود و به حاشیه راندن شبکه های
امنیت اجتماعی، سیستم های بهداشتی و آموزشی و سایر زیرساخت های پشتیبانی از حیات
بشری شده است. در عین حال؛ رژیم های نئولیبرالی در کل مقیاس ها، بسته های سرمایه
را به اشکال مختلف (شرکت ها، مانند "یارانه دولت از مشاغل خصوصی، مانند مشوق
های مالیاتی؛ همچنین، صندوق های سرمایه گذاری و هلدینگ های ثروتمندان) با دقت نظر
ارائه داده و پشتیبانی کرده اند، تا جاییکه، ذی نفعان انسانی رفاه گرایی کینزی
در دهه های اولیه پس از جنگ، هیچ گاه آن را تصور نمی کردند. از طریق مقررات زدایی،
فرارهای مالیاتی، تخفیف ها و معافیت های مالیاتی، رژیم های تجاری و
مالی بین المللی و بسته های بزرگ نجات سرمایه های "بسیار بزرگ برای
شکست" دولت ها (و جمعیت انسانی آنها)- همه تحت تأثیر گسترش حقوق بشر شرکت ها- بارها و بارها برنامه های کلان و پرهزینه ای را برای "وادار کردن سرمایه به
زیستن" به جای "وادار کردن به مرگ" تصویب کرده اند. (دایر-ویتفورد 2008 ؛ هانا 2011). کمینه پیامد چنین شرایطی آن بوده که سرمایه در
"بازی منافع" که مشخصه حکومت لیبرال است، بیش از پیش برجسته شده است.
همانطور که عده کثیری از پژوهشگران از
آدام اسمیت به بعد نشان دادند، تولید سرمایه به معنای دوام است
و منجر به گردش آزادانه آن در دورهای جدید سرمایه گذاری می شود. با شدت گرفتن
"مصائب" سرمایه در بحران کنونی، ما می توانیم انتظار تغییر سیاست بحرانی را بسوی موضع گیری آشکارتری داشته باشیم که اگر
منافع زیست سیاسی سرمایه و حیات بشر به طور فزاینده ای دچار تضاد و مغایرت گردند،
منافع سرمایه "باید" در اولویت قرار بگیرند. حتی بیش از پاسخ اولیه رئیس
جمهور آمریکا به پندمی، چنین امتیازات و اولویت بخشی در مورد سرمایه نسبت به جمعیت، در اظهارات رئیس جمهور برزیل، جائر بولسونارو، نیز بیان شده است -که البته با واکنش بشدت منفی از
سمت دولت و فرمانداران ایالتی مواجه شد: اینکه یک رئیس جمهور، سیاستی را حفظ و
وضع نماید که آشکارا به مردم اهمیتی نمی دهد (میر و بوستامانته 2020 ؛ ریچموند 2020). در چنین موقعیت های جانبدارانه ای
به نفع سرمایه؛ درک بازتاب بحث فوق الذکر اسپوزیتویی در زمینه خطر خارج شدن کنترل
اقدامات ایمن سازی و در نتیجه واکنشهای بیش از حد خود-ایمنی "مرگ-سیاست"
کار دشواری نیست. از نظر سرمایه، درمان می تواند به مراتب وخیم تر از بیماری باشد.
با این حال، این پیش فرض که نیازهای
سرمایه و جمعیت انسانی به شدت با یکدیگر در تضاد هستند نیز مورد بررسی جدی قرار
گرفته است. از یک سو،
می توان منافع سرمایه را در جهت بازیابی کیفیت زیست خوب با منافع انسانها همگرا
دانست. در واقع؛
از دیدگاه منافع انسانی، برخی از کارشناسان بهداشت پیش تر بحث کرده اند، همانطور
که اِکس (2020) اشاره داشته است "امکان دارد قرنطینه هزینه های بیشتری نسبت
به عدم قرنطینه یا نوع خفیف تر آن داشته باشد". (مهم است که به خاطر داشته باشید، این همگرایی
متفاوت است: سرمایه، بیشتر از دیگر موارد به برخی از انسانها خدمت می کند و افراد
واجد امتیازات خاص، گرایش به سلطه بر بازی منافع لیبرالی دارند.) از سوی دیگر،
برخی مداخلات نشان می دهد که در دراز مدت منافع
اقتصادی ناشی از به حداقل رسانی تعداد کشته شدگان از طریق اقدامات محدود کننده،
بیشتر از شوک کوتاه مدت رکود جهانی یا افسردگی خواهد بود.
با
این حال این مسئله همچنان مطرح است، و بحث درباره موضوع دوم، "اخلاق ارزیابی زیست سیاست"
را به همراه خواهد داشت. از آنجا که سلامتی و رفاه یک جمعیت انسانی و افراد تشکیل
دهنده آن همچنان "اهداف" مهم زیست-قدرت هستند، این اهداف دقیقاً چگونه
درک می شوند؟ اصطلاح "اهداف" می تواند این اصل اخلاقی کانتی را به ذهن
متبادر سازد که انسان ها هرگز نباید به
مثابه "وسیله/ابزار" ارزیابی شوند بلکه می بایست به مثابه "هدفِ" واحد،
فی نفسه مورد ارزیابی قرار بگیرند. یک دیدگاه اخلاقی متضاد، دیدگاه سود/فایده گرایی است که به موجب آن خیر جمعیت به مثابه
بزرگترین خیر برای بیشترین تعداد افراد درک می شود. در افراطی ترین حالت؛ تفکر سودگرایی
می تواند گرایش مالتوسی را در مورد وادار
کردن بخشهای "ضعیف" جمعیت به مرگ عینیت بخشد- موضعی که توسط ساندرو مِزاد̊را (2020) به پاسخهای (اولیه)
دولتهای برزیل، انگلیس و ایالات متحده نسبت داده شده است. موضع عقلانی زیست قدرت را می
توان با توجه به هر یک از این روش های ارزیابی جمعیت تفسیر کرد. درحالیکه؛ زیست
قدرت شبه کانتی بر ارزش غیر قابل قیاس، واحد، و ضرورت حفظ هر انسانی اصرار می ورزد،
زیست قدرت سودگرا تمایل بیشتری به مصالحه منافع، یا حتی حیات برخی از افراد با هدف
به حداکثر رساندن سود برای اکثریت دارد.
می توانیم نمونه جالبی از تنش های موجود پیرامون تغییر موضع
را در پیگیری سیاست "مصونیت گله ای" (ایمنی جمعی) توسط برخی دولت ها مشاهده
کنیم. وادار سازی شیوع ویروس به منظور ایجاد ایمنی گسترده در اسرع وقت، برخی از
عقاید اسپوزیتو (2008) در مورد ایمن سازی را به خوبی نشان می دهد و یک سیاست دوستدار
سرمایه محسوب می شود، اما ممکن است در مدت زمان کوتاهی هزاران نفر جان خود را از
دست بدهند. بنابراین به نظر می رسد که اکثر دولت ها در حال حاضر بیشتر از یک رویکرد
کانتی و نه سودگرا پیروی می کنند. یک دغدغه مهم این مسئله است، در مواردیکه بیمارستانها
تعداد بالایی از بیماران بدحال کووید-19
دارند، با گزینه های سخت اخلاقی همچون اولویت بندی درمانی (تریاژ) روبرو
نشوند. به بیان دیگر، اگر زیست سیاست كانت به اندازه کافی دقیق اجرا نشود تا
نرخ شیوع تحت نوعی كنترل درآید، ممكن است كشورهای بیشتری مجبور به انجام محاسبات
جهانی سودگرایانه شوند كه در آن صورت حیات بشر را می بایست به هزینه سایرین حفظ نمود.
ادامه دارد...
متیو جی هانا، جان سیمون هوتا و کریستوف شِیمان
(گروه جغرافیا، دانشگاه بایرویت آلمان؛ [email protected])
منبع:
آنتی پد آنلاین
منابع:
Afary J and Anderson K (2005) Foucault and the Iranian Revolution:
Gender and the Seductions of Islamism. Chicago: University of Chicago
Press
Al Jazeera (2020) Germans have right to protest during pandemic, court
rules. 16 April
https://www.aljazeera.com/news/2020/04/germans-protest-pandemic-court-rules-200416163510305.html
(last accessed 5 May 2020)
Agamben G (2005) State of Exception (trans K Attell). Chicago:
University of Chicago Press
Agamben G (2020) The invention of an epidemic. European Journal of
Psychoanalysis 26 February
http://www.journal-psychoanalysis.eu/coronavirus-and-philosophers (last
accessed 27 April 2020)
Anderson B (2010) Morale and the affective geographies of the “war on
terror”. Cultural Geographies 17(2):219-236
Anderson B (2011) Affect and biopower: Towards a politics of life. Transactions
of the Institute of British Geographers 37(1):28-43
Anderson W (2020) Epidemic philosophy. Somatosphere 8 April http://somatosphere.net/2020/epidemic-philosophy.html
(last accessed 8 April 2020)
Appadurai A (2001) Deep democracy: Urban governmentality and the horizon of
politics. Environment and Urbanization 13(2):23-43
Bangel C (2020) Wilhelm Heitmeyer: “In der Krise wächst das Autoritäre”. Zeit
Online 13 April
https://www.zeit.de/gesellschaft/zeitgeschehen/2020-04/wilhelm-heitmeyer-coronavirus-verschwoerungstheorien-finanzmarkt-rechtsradikalismus
(last accessed 5 May 2020)
Bayerisches Innenministerium (2020) “Informationen zum Coronavirus.”
https://www.corona-katastrophenschutz.bayern.de/faq/index.php (last accessed 5
May 2020)
Billé F (2020) Containment. Somatosphere 1 April
http://somatosphere.net/forumpost/containment (last accessed 24 April 2020)
Biolsi T (2018) Power and Progress on the Prairie: Governing People on
Rosebud Reservation. Minneapolis: University of Minnesota Press
Bouie J (2020) Why coronavirus is killing African-Americans more than
others. The New York Times 14 April https://www.nytimes.com/2020/04/14/opinion/sunday/coronavirus-racism-african-americans.html
(last accessed 4 May 2020)
Braun B (2007) Biopolitics and the molecularization of life. Cultural
Geographies 14(1):6-28
BMI (2020) “Grenzübertritt nur noch an bestimmten Grenzübergangsstellen.” Press
release, Bundesministerium des Innern, für Bau und Heimat, 19 March
https://www.bmi.bund.de/SharedDocs/pressemitteilungen/DE/2020/03/festlegung-grenzuebergangsstellen.html
(last accessed 5 May 2020)
Chatterjee P (2004) The Politics of the Governed: Reflections on Popular
Politics in Most of the World. New York: Columbia University Press
Collier S (2009) Topologies of power: Foucault’s analysis of political
government beyond “governmentality”. Theory, Culture, and Society
26(6):78-108
Cooper M (2006) Pre-empting emergence: The biological turn in the war on
terror. Theory, Culture, and Society 23(4):113-135
Cooper M (2017) Family Values: Between Neoliberalism and the New Social
Conservatism. New York: Zone Books
Corona Monitor (2020) “Gesellschaftliche Transformation in Zeiten von
Corona.” https://coronamonitor.noblogs.org/ (last accessed 5 May 2020)
Dean M (1999) Governmentality: Power and Rule in Modern Society.
Thousand Oaks: Sage
Deleuze G (2006) Foucault (trans S Hand). London: Bloomsbury
Deleuze G and Guattari F (2004a) Anti-Oedipus (trans R Hurley, M
Seem and H R Lane). London: Bloomsbury
Deleuze G and Guattari F (2004b) A Thousand Plateaus (trans B
Massumi). London: Continuum
Der Regierende Bürgermeister von Berlin (2020) “Verordnung über erforderliche
Maßnahmen zur Eindämmung der Ausbreitung des neuartigen Coronavirus SARS-CoV-2
in Berlin.” http://www.berlin.de/corona/massnahmen/verordnung/ (last accessed 5
May 2020)
Der Standard (2020) Frankreich öffnet in Corona-Krise Gefängnisse. 25 March
https://www.derstandard.at/story/2000116146913/frankreich-oeffnet-in-coronakrise-gefaengnisse
(last accessed 4 May 2020)
Deutschlandfunk (2020) Protest für Bürgerbeteiligung auch in Corona-Zeiten.
22 April https://srv.deutschlandradio.de/themes/dradio/script/aod/index.html
(last accessed 23 April 2020)
Die Bundesregierung (2020a) Besprechung der Bundeskanzlerin mit den
Regierungschefinnen und Regierungschefs der Länder. 22 March
https://www.bundesregierung.de/breg-de/themen/coronavirus/besprechung-der-bundeskanzlerin-mit-den-regierungschefinnen-und-regierungschefs-der-laender-1733248
(last accessed 5 May 2020)
Die Bundesregierung (2020b) Beschränkungen des öffentlichen Lebens zur
Eindämmung der COVID19-Epidemie. 15 April
https://www.bundesregierung.de/resource/blob/973812/1744226/bcf47533c99dc84216eded8772e803d4/2020-04-15-beschluss-bund-laender-data.pdf
(last accessed 5 May 2020)
Dießelmann A (2020) Kolumbien: Tote bei Gefängnisaufständen wegen
Coronavirus. amerika21 23 March https://amerika21.de/2020/03/238429/corona-gefaengnis-kolumbien
(last accessed 4 May 2020)
Donzelot J (1979) The Policing of Families (trans R Hurley).
Baltimore: Johns Hopkins University Press
Dyer-Witheford N (2008) “Species-Beings: For Biocommunism.” Paper presented
at the Historical Materialism conference “Many Marxisms”, London, November
Ecks S (2020) Lockdowns save, lockdowns kill: Valuing life after
coronashock. Somatosphere 24 April
http://somatosphere.net/2020/lockdowns-save-lockdowns-kill-valuing-life-after-coronashock.html
(last accessed 25 April 2020)
Eichenberger R, Hegselmann R and Stadelmann D (2020) Corona-Immunität als
entscheidende Ressource: Der Weg zurück in die Normalität. Center for
Research in Economics, Management and the Arts 21 March
http://www.crema-research.ch/bawp/2020-03.pdf (last accessed 4 May 2020)
Elden S (2017) Foucault: The Birth of Power. Cambridge: Polity
El-Tayeb F (2011) European Others: Queering Ethnicity in Postnational
Europe. Minneapolis: University of Minnesota Press
Esposito R (2008) Bíos: Biopolitics and Philosophy (trans T
Campbell). Minneapolis: University of Minnesota Press
Esposito R (2010) Communitas: The Origin and Destiny of Community
(trans T Campbell). Palo Alto: Stanford University Press
Esposito R (2011) Immunitas: The Protection and Negation of Life
(trans Z Hanafi). Cambridge: Polity
Esposito R (2020) Cured to the bitter end. European Journal of
Psychoanalysis 28 February
http://www.journal-psychoanalysis.eu/coronavirus-and-philosophers (last
accessed 27 April 2020)
Ewald F (2002) An outline of a philosophy of precaution (trans S Utz). In T
Baker and J Simon (eds) Embracing Risk: The Changing Culture of Insurance
and Responsibility (pp239-273). Chicago: University of Chicago Press
Fannrich-Lautenschläger I (2020) Kinderschutz in der Coronakrise – Wenn
sexualisierte Gewalt im Verborgenen bleibt. Deutschlandfunk 8 April
https://www.deutschlandfunk.de/kinderschutz-in-der-coronakrise-wenn-sexualisierte-gewalt.1148.de.html?dram:article_id=474385
(last accessed 5 May 2020)
Fitzgerald D (2020) Stay the fuck at home. Somatosphere 13 April
http://somatosphere.net/2020/stay-the-fuck-at-home.html (last accessed 24 April
2020)
Foucault M (1977) Discipline and Punish: The Birth of the Prison
(trans A Sheridan). New York: Penguin
Foucault M (1978) The History of Sexuality, Vol. 1: An Introduction
(trans R Hurley).New York: Random House
Foucault M (1982) The subject and power. In H Dreyfus and P Rabinow (eds) Michel
Foucault: Beyond Structuralism and Hermeneutics (pp208-228). Chicago:
University of Chicago Press
Foucault M (2003a) Die Sicherheit und der Staat [Security and the State]:
Interview with Tribune Socialiste, 24-30 November. In id. Schriften, Vol. 3
(trans M Bischoff) (pp495-502). Frankfurt am Main: Suhrkamp
Foucault M (2003b) „Wird Klaus Croissant ausgeliefert?“: Le Nouvel
Observateur Nr. 679, 14-20 November. In id. Schriften, Vol. 3 (trans M
Bischoff) (pp468-474). Frankfurt am Main: Suhrkamp
Foucault M (2003c) Society Must Be Defended: Lectures at the Collège de
France, 1975-1976 (trans D Macey). New York: Picador
Foucault M (2007) Security, Territory, Population: Lectures at the
Collège de France, 1977-1978 (trans G Burchell). London: Palgrave
Macmillan
Foucault M (2008a) The Birth of Biopolitics: Lectures at the Collège de
France, 1978-1979 (trans G Burchell). London: Palgrave Macmillan
Foucault M (2008b) Psychiatric Power: Lectures at the Collège de France,
1973-1974 (trans G Burchell). London: Palgrave Macmillan
Frankfurter Rundschau (2020) Genesene Menschen als Ressource? 1 May https://www.fr.de/wissen/genesene-menschen-ressource-13747157.html
(last accessed 4 May 2020)
Fritsche A (2020) Politische Schlange beim Bäcker bleibt ohne Strafe. Neues
Deutschland 13 April
https://www.neues-deutschland.de/artikel/1135415.coronakrise-politische-schlange-beim-baecker-bleibt-ohne-strafe.html
(last accessed 5 May 2020)
Gay y Blasco P and Rodriguez Camacho M F (2020) COVID-19 and its impact on
the Roma community: The case of Spain. Somatosphere 31 March
http://somatosphere.net/forumpost/covid-19-roma-community-spain/ (last accessed
4 May 2020)
GFF (2020) “Kurzstudie: Versammlungsfreiheit, Demonstration und Protest in
Zeiten von Corona.” Gesellschaft für Freiheitsrechte https://freiheitsrechte.org/corona-und-zivilgesellschaft/#versammlungsfreiheit
(last accessed 5 May 2020)
Halasz G, Eckstein P, Pinkert R and Kaul M (2020) Abschieben – trotz Corona.
Tagesschau 3 April
https://www.tagesschau.de/investigativ/ndr/abschiebungen-corona-101.html (last
accessed 4 May 2020)
Hale T, Webster S, Petherick A, Phillips T and Kira B (2020) “Coronavirus
Government Response Tracker.” Blavatnik School of Government, University of
Oxford https://www.bsg.ox.ac.uk/research/research-projects/coronavirus-government-response-tracker
(last accessed 5 May 2020)
Hannah M (2010) (Mis)adventures in Rumsfeld space. GeoJournal
75(4):397-406
Hannah M (2011) Biopower, life, and Left politics. Antipode
43(4):1034-1055
Hannah M (2012) Foucault’s “German moment”: Genealogy of a disjuncture. Foucault
Studies 13:116-137
Haraway D (2008) When Species Meet. Minneapolis: University of
Minnesota Press
Hark S (2020) Die Netzwerke des Lebens. Frankfurter Rundschau 3
April https://www.fr.de/wissen/netzwerke-lebens-13640296.html (last accessed 25
April 2020)
inFranken (2020) Corona-Pandemie: Lehrerverband fordert Maskenpflicht an
Schulen. 29 April
https://www.infranken.de/ueberregional/bayern/coronavirus-ausgangsbeschraenkungen-schulen-und-kitas-in-bayern-kultusminister-piazolo-verkuendet-neue-details;art179,4991273
(last accessed 5 May 2020)
Isaac L and Croft J (2020) WHO says no evidence shows that having
coronavirus prevents a second infection. CNN 25 April
https://edition.cnn.com/2020/04/25/us/who-immunity-antibodies-covid-19/index.html
(last accessed 4 May 2020)
Jansen F (2020) Extremisten und Corona – Berliner Verfassungsschutz warnt
vor rechten Anschlägen. Der Tagesspiegel 13 April
https://www.tagesspiegel.de/berlin/extremisten-und-corona-berliner-verfassungsschutz-warnt-vor-rechten-anschlaegen/25736888.html
(last accessed 4 May 2020)
Kampf L and Pinkert R (2020) Corona-Pandemie: Virusangst in Gefängnissen. Tagesschau
19 March
https://www.tagesschau.de/investigativ/ndr-wdr/corona-gefaengnisse-101.html
(last accessed 4 May 2020)
Kitchener C (2020) Women academics seem to be submitting fewer papers during
coronavirus. The Lily 24 April
https://www.thelily.com/women-academics-seem-to-be-submitting-fewer-papers-during-coronavirus-never-seen-anything-like-it-says-one-editor/
(last accessed 5 May 2020)
Koch T, Küpper M and Richter C (2020) Die deutsche Grenzpolitik in Zeiten
von Corona. Deutschlandfunk 10 April
https://www.deutschlandfunk.de/schengen-ausgesetzt-die-deutsche-grenzpolitik-in-zeiten-von.724.de.html?dram:article_id=474459
(last accessed 4 May 2020)
Kreilinger V and Zeller C (2020) Corona-Pandemie – eine historische Wende. Aufbruch
– für eine ökosozialistische Alternative 24 March
http://www.oekosoz.org/wp-content/uploads/2020/03/VK_CZ_20200320_Corona_Gesundheit.pdf
(last accessed 22 April 2020)
Langowski J and Piontek H (2020) Häusliche Gewalt in der Coronakrise Wenn
die Kontaktsperre lebensgefährlich wird. Der Tagesspiegel 30 March
https://m.tagesspiegel.de/berlin/haeusliche-gewalt-in-der-coronakrise-wenn-die-kontaktsperre-lebensgefaehrlich-wird/25696336.html
(last accessed 4 May 2020)
Lemke T (2001) “The birth of bio-politics”: Michel Foucault’s lecture at the
Collège de France on neo-liberal governmentality. Economy and Society
30(2):190-207
Lemke T (2019) Foucault’s Analysis of Modern Governmentality: A Critique
of Political Reason (trans E Butler). London: Verso
Mada Masr (2020) Mike Davis on pandemics, super-capitalism, and the
struggles of tomorrow. 30 March
https://madamasr.com/en/2020/03/30/feature/politics/mike-davis-on-pandemics-super-capitalism-and-the-struggles-of-tomorrow/
(last accessed 4 May 2020)
Marx21 (2020) Corona and refugee camps: “A catastrophe is happening here”.
20 April
https://www.marx21.de/corona-and-refugee-camps-a-catastrophe-is-happening-here/
(last accessed 4 May 2020)
Massumi B (2015) Ontopower: War, Powers, and the State of Perception.
Durham: Duke University Press
Mbembe A (2003) Necropolitics. Public Culture 15(3):11-40
MDR (2020) “Kekulés Corona-Kompass.” Podcast, Mitteldeutscher Rundfunk
https://www.mdr.de/nachrichten/podcast/kekule-corona/kompass-104.html (last
accessed 5 May 2020)
Meyer E P N and Bustamante T (2020) Authoritarianism without emergency
powers: Brazil under COVID-19. Verfassungsblog 8 April
https://verfassungsblog.de/authoritarianism-without-emergency-powers-brazil-under-covid-19/
(last accessed 4 May 2020)
Mezzadra S (2020) Politics of struggles in the time of pandemic. Verso
Books Blog 17 March
https://www.versobooks.com/blogs/4598-politics-of-struggles-in-the-time-of-pandemic
(last accessed 1 April 2020)
Minca C (2015) Geographies of the camp. Political Geography
49:74-83
Ministerium des Innerndes Landes Nordrhein-Westfalen (2020) “Schriftlicher
Bericht des Ministers des Innern für die Sitzung des Innenausschusses am
23.04.2020 zu dem Tagesordnungspunkt ‘Versammlungen in NRW während der
CoViD-19-Pandemie’.”
https://www.landtag.nrw.de/portal/WWW/dokumentenarchiv/Dokument/MMV17-3266.pdf
(last accessed 5 May 2020)
Mitchell D (2005) The SUV model of citizenship: Floating bubbles, buffer
zones, and the rise of the “purely atomic” individual. Political Geography
24(1):77-100
Morisho N, Kalubi J, Park S-J and Doevenspeck M (2020) Same but different? A
comparison of Ebola virus disease and Covid-19 after the Ebola epidemic in
Eastern DRC (2018-20). African Arguments 24 April
(https://africanarguments.org/2020/04/24/same-but-different-a-comparison-of-ebola-virus-disease-and-covid-19-after-the-ebola-epidemic-in-eastern-drc-2018-20/)
Network Refugees4Refugees (2020) Corona-Chaos in Ellwangen. 20 April
https://refugees4refugees.wordpress.com/2020/04/20/corona-chaos-in-ellwangen-20-4-202/
(last accessed 4 May 2020)
OHCHR (2020) “Housing, the front line defence against the COVID-19
outbreak”, says UN expert. UN Office of the High Commissioner for Human Rights
18 March
https://www.ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=25727 (last
accessed 4 May 2020)
Parsons N and Salter M (2008) Israeli biopolitics: Closure,
territorialisation, and governmentality in the occupied Palestinian
territories. Geopolitics 13(4):701-723
Philo C (2007) “Bellicose history” and “local discursivities”: An
archaeological reading of Michel Foucault’s Society Must be Defended. In J W
Crampton and S Elden (eds) Space, Knowledge, and Power: Foucault and
Geography (pp341-368). Aldershot: Ashgate
Prozorov S (2007) Foucault, Freedom, and Sovereignty. London:
Routledge
Rabinow P and Rose N (2006) Biopower today. BioSocieties
1(2):195-217
Ricco J P (2020) For a governmentality of ethical distance. Unbecoming
Community 17 March
https://unbecomingcommunity.wordpress.com/2020/03/17/for-a-governmentality-of-ethical-distance/
(last accessed 4 May 2020)
Richmond M A (2020) “A little flu” could be fatal for Jair Bolsonaro.
Jacobin 31 March https://www.jacobinmag.com/2020/03/jair-bolsonaro-coronavirus-covid-political-crisis
(last accessed 4 May 2020)
RNZOnline (2020) Kundgebung für Beate Bahner vor dem Polizeirevier in
Heidelberg-Bergheim. 15 April https://youtu.be/BiWzHZAMJCg (last accessed 5 May
2020)
Röhn T (2020) Die neue Härte Italiens und Maltas. Welt 14 April
https://www.welt.de/politik/ausland/article207256505/Seenotrettung-im-Mittelmeer-Die-neue-Haerte-Italiens-und-Maltas.html
(last accessed 4 May 2020)
Rose N (1999) Powers of Freedom: Reframing Political Thought.
Cambridge: Cambridge University Press
Rose N (2001) The politics of life itself. Theory, Culture, and Society
18(6):1-30
Sarasin P (2020) Understanding the coronavirus pandemic with Foucault? Foucault
Blog 31 March https://www.fsw.uzh.ch/foucaultblog/essays/254/understanding-corona-with-foucault
(last accessed 4 May 2020)
Solidarisch gegen Corona (2020) “Solidaritätsnetzwerke.”
https://solidarischgegencorona.wordpress.com/praxis-unterstuetzung/solidaritatsnetzwerke/
(last accessed 5 May 2020)
Sotiris P (2020) Against Agamben: Is a democratic biopolitics possible? Viewpoint
Magazine 20 March
https://www.viewpointmag.com/2020/03/20/against-agamben-democratic-biopolitics
(last accessed 1 April 2020)
Spiegel (2020) Corona-Pandemie: Deutschland setzt humanitäre
Flüchtlingsaufnahme aus. 18 March
https://www.spiegel.de/politik/deutschland/corona-pandemie-deutschland-setzt-humanitaere-fluechtlingsaufnahme-aus-a-c1a6e824-4532-40a4-b06e-0d3f8042d0ba-amp
(last accessed 4 May 2020)
SR3 (2020) Nachbarschaftshilfen und Tafeln in Zeiten von Corona.
https://www.sr.de/sr/sr3/themen/panorama/corona_nachbarschaftshilfe_100.html
(last accessed 5 May 2020)
Ulrich S (2020) Nazis nutzen Coronakrise: Solidarität mit Grenzen. Taz
15 April https://taz.de/Nazis-nutzen-Coronakrise/!5678947/ (last accessed 4 May
2020)
Wadewitz F (2020) Auch in Deutschland überwachen Drohnen die
Corona-Maßnahmen. Der Tagesspiegel 4 April
https://www.tagesspiegel.de/wirtschaft/ueberwachung-wegen-covid-19-auch-in-deutschland-ueberwachen-drohnen-die-corona-massnahmen/25714280.html
(last accessed 5 May 2020)
Zeit Online (2020) Coronavirus: Bund und Länder beschließen Kontaktverbot.
22 March
https://www.zeit.de/politik/deutschland/2020-03/bund-und-laender-verstaendigen-sich-auf-kontaktverbot
(last accessed 5 May 2020)
مجموعه یادداشت های مربوط به "ویروس کرونا" را می
توانید از دو بخش (معماری و فاجعه) و (ویروس کرونا و معماری) مطالعه فرمایید.
- آنچه می
توان از ویروس کرونا آموخت - بیل مک کیبن
- جهان پسا کرونا - یووال
نوح هراری
- پایش و مجازات؟ بله لطفا! -
اسلاوی ژیژک
- نکاتی بر وضعیت اپیدمی - آلن بدیو
- تفکراتی درمورد پی آیند های ممکن ویروس کرونا - فرانکو
براردی بیفو
- زیست-ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری کووید 19 - میشل
لانچئونه . عبدالمالک سیمونه . قسمت اول
- زیست-ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری کووید 19 - میشل
لانچئونه . عبدالمالک سیمونه . قسمت دوم
- اپیدمی و آشکارگی دو قرن شکاف طبقاتی و نژادی در آمریکا - ادوارد
پوزنت
- درسهایی از سال کوویدی - یووال نوح هراری
-
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو –
قسمت
دوم